tisdag 9 oktober 2018

Prioritering vid röstande

I senaste Last week tonight tog de upp personen som i nuläget leder i det Brasilianska Presidentvalet. De spelade upp ett gammalt klipp där han förordar diktatur och säger att felet den förra diktaturen i landet gjorde var att de inte dödade tillräckligt med människor...

Det fick mig att tänka på en prioriteringsordning vad gäller röstande.

1. I bästa fall kan jag rösta på en person eller ett parti som jag till stor grad håller med.

2. Jag röstar hellre på någon jag inte håller med än någon som är inkompetent.

3. Jag röstar hellre på någon som är inkompetent än någon som anser sig förtjäna maktpositionen.

4. Jag röstar hellre på någon som anser sig berättigad makten än någon som beter sig skamligt.

5. Jag röstar hellre på någon jag skulle skämmas för än någon som är korrupt.

6. Jag röstar hellre på någon som är korrupt än någon som nedvärderar vissa folkgrupper.

7. Jag röstar hellre på någon som är intolerant än någon som vill avskaffa den liberala demokratin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar