lördag 22 juli 2023

Galaktiska Konglomerat: Konkurrensföretag.

Företag delas upp i två huvudkategorier: konkurrerande företag och stödföretag

Konkurrerande företag förser kunder med varor och tjänster. Det är endast om man kan förse befolkningen i en marknad med eftertraktad konsumtion som de lokala makthavarna låter konglomeratet få tillgång till resurserna i närområdet. Ifall företag från flera olika konglomerat etableras i samma marknad, eller befolkningscentrum, så måste ett konkurreringsdrev genomföras från båda sidor tills endast ett konglomerat är kvar där.

I ett spel med 4 deltagare används den förenklade versionen av företagstyper och instruktioner för dem. Det finns fyra olika typer: 


 "Digital Entertainment"

 

 

 

Den här företagstypen säljer mestadels avancerade kundupplevelser. Att förflytta ett företag mellan platser i sektorn kräver därför endast minimal besättning, vilket gör att livsfaran från rymdskräp minskar drastiskt. En stor fördel är därför att kvantmotorer då blir konstnadseffektiva att användas vid rymdtransport. Den största fördelen med "Digital Entertainment"-företag är därmed deras flexibilitet vid omlokalisering, eftersom de kan flyttas upp till två kluster vid varje förflyttning. 

 

 

"Local Franchise"

 

 

 

Med den här företagsmodellen transporteras mestadels nödvändiga experter till destinationen, varefter lokala invånare rekryteras för att göra det mesta av etablerandet och driften. Fara för livet från rymdskräp är för stor för att kvantmotorer ska vara rimliga att använda vid omlokaliseringar, men skeppen behöver inte vara lika stora som vid andra transporter. Därför är de ändå relativt snabba och framför allt manövrerbara. I spelet är "Local Franchise"-företag de som lättas tar sig över gränser med hakar (< eller < >).

 

 

"Business Chain"

 

 

 

Det här är den viktigaste delen av konglomeraternas dominansstrategier. Lojala anställda och varumäresmateriel används för att så snabbt som möjligt bygga ett rykte på den lokala marknaden. Andra företag har svårt att mäta sig med den rena effektiviteten i ansamlandet av kunder. Fördelarna med "Business Chain"-företag företag är att de är enkla att understödja, konstandseffektiva och att skepp som omlokaliserar dem fortfarande är relativt lättmanövrerbara.

 

 

"Warehouse Stores"

 

 

 

 

I en konkurrenssituation är det ibland väldigt fördelaktigt att låta marknaden svämmas över av billiga varor. Det bästa sättet att göra detta är att ha ett enormt lager av produkter på plats som säljs direkt till kunden till priser som snabbt kan anpassas efter behov. I spelet ger "Warehouse Store"-företag dig konurrensfördelar, framför allt när ett fientligt konglomerat försöker etablera sig i en marknad du själv dominerar. Däremot är dessa företag kostnandsineffektiva. Dessutom krävs enorma mängder energi för att omlokalisera så stora produktvolymer, så Kvantmotorer krävs för att få upp skeppen till acceptabla hastigheter.

 

I ett konkurrensdrev avvecklas företag vanligen 1-mot-1, där spelarna väljer vilka av företagen som stängs. Det finns däremot aspekter som förändrar en här dynamiken. De flesta av förändringarna sker när specifika utvecklingar uppnår på utvecklingshjulet, men även stödföretag kan påverka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar