fredag 28 juli 2023

Galaktiska Konglomerat: Utvecklingshjulet

En huvudaspekt i spelet är utveckling av konglomeratets lokala organisation. Detta görs genom att samla utvecklinspoäng som spenderas på att låsa upp utvecklingar från utvecklingshjulet:

 

En av spelarnas utvecklingskuber placeras i utvecklingsområdet på hjulet för att markera att den är upplåst. Man kan bara låsa upp nya utvecklingar som angränsar en utveckling man redan har. Alla utvecklingar i nivå 1 anses angränsande till varandra via navet.

Varje spelare börjar med en utveckling av nivå 1 (innersta cirkeln). Nya utvecklingar kostar 6 poäng i nivå 1, 8 i nivå 2 (mellersta cirkeln) och 12 i nivå 3. Detta är grundkostnaderna, men spelarna får 1 poäng i rabatt för varje annan spelare som redan låst upp utvecklingen och för varje angränsande  utveckling spelaren själv har.

Det finns 6 olika typer av utvecklingar. Spelarna samlar utvecklingspoäng genom att på sin tur välja hur de vill dirigera utvecklingsarbetet. Man kan välja att ha A: generell utveckling, vilket ger flest poäng (5) men mindre kontroll över vilka typer du får - B: riktad utveckling, som ger dig precis den typ du vill ha, men minst antal poäng (3) - C: guidad utveckling, som ligger mitt emellan de båda andra i poäng (4) och kontroll.

När en spelare ska samla poäng väljs alternativet A, B eller C samt en utvecklingstyp. Spelaren drar sedan 2 kort från den motsvarande utvecklingshögen. Korten visar olika kombinationer av poängfördelning mellan typen som spelaren valt och andra typer. Spelaren väljer ett av de korten som drogs eller det översta osedda kortet i högen.

Exempel på kort (riktad/guidad/generell):

Det riktade kortet ger 3 poäng av typen spelaren valt. Det guidade kortet ger 1 poäng av den valda typen, 2 av granntypen i medurs riktning samt 1 poäng av granntypen i moturs riktning. Det generella kortet ger två poäng av den valda typen samt 3 av en annan typ, antingen Procurement eller Amelioration.

De här versionerna av poängsamling och utvecklingshjulet är för avancerad utveckling (2, 3 och 4 spelare). Det finns mindre komplicerade varianter av båda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar